Mist Het is verboden en bovendien levensgevaarlijk om bij dichte mist te gaan varen! Is er minder dan 300 meter zicht, of zie je de overkant van de rivier niet meer wacht dan tot het helder wordt! Tips om te sturen De boot reageert vlot op het roer, maar omdat je ver vooraan op de boot zit te sturen zie je het schip voor je maar langzaam bewegen. Het schip “draait” als het ware “om” het punt waar je zit te sturen. Dus het achterschip zwenkt veel meer weg dan het voorschip. Kijk dus regelmatig om en houd in de gaten waar en hoeveel het achterschip uitzwenkt. Tijdens de vaart op de rivier hoef je maar kleine uitslagen met het stuurwiel te maken om de boot te corrigeren. Als je heel langzaam vaart kunnen de hulpschroeven gebruikt worden om mee te helpen om de boot te corrigeren. Eb en vloed In de Bommelerwaard en de Biesbosch is nog sprake van getijden. Grofweg elke 6 uur wordt het van hoog naar laag water en omgekeerd. De verschillen zijn niet meer zo groot als vroeger, maar nog steeds moet je er bij het aanmeren rekening mee houden. Een handige tip is om een tak in het strandje te steken, als je in de natuur op een mooi plekje bent aangemeerd. Op die manier heb je een markeerplek waarmee je kunt zien of het water stijgt of zakt. Om te voorkomen dat de blokhutboot bij eb vast komt te liggen, moet je bij hoog of zakkend water de boot wat verder van het strandje af leggen. Lig je toch vast, dan moet je wachten op hoog water! Vloed Eb Vloed Eb Kikker Een kikker is een dubbele haak om een landvast op vast te leggen. Je vind ze aan boord van de blokhutboot of op de steiger. Bolder In havens en op steigers vind je vaak bolders of meerpalen om je landvast omheen te leggen. 2 4 3 1 Wal Voor je gaat aanleggen is het belangrijk om te weten waar de wind vandaan komt. Een wal krijgt afhankelijk van de windrichting een naam: Hogerwal: de wal waar de wind vandaan komt Lagerwal: de wal waar de wind naartoe waait Langswal: de wal waaraan de wind evenwijdig waait Harde wind Harde wind maakt varen lastiger. Zorg dat je goed hoog aan de wind blijft varen en bedenk van te voren wat de wind met de boot zal doen en anticipeer daarop. Boven windkracht 6 in het niet meer toegestaan om te varen. Wacht de storm af of neem contact op met de thuishaven voor advies. Landvast Een landvast is een lijn om de boot mee vast te leggen. Afhankelijk van de toepassing heet een landvast: 1. Voortros: houdt het voorschip bij de wal 2. Achtertros: houdt het achterschip bij de wal 3. Voorspring: belet dat het schip naar voren gaat 4. Achterspring: belet dat het schip naar achteren gaat In een jachthaven altijd vastmaken met minimaal een voortros en een achtertros. Bij wind en onstuimig weer ook een voor- en achterspring erbij zetten. Bij stevige wind altijd aan hogerwal aanmeren (tegen de wind in), in de haven of achter begroeiing lig je dan uit de wind. Zie ook bladzijde 74. Let op: nooit de hulpschroeven gebruiken bij oevers of ondiep water! Hogerwal Wind richting Langswal Lagerwal Voor meer uitleg kijk je op: blokhutboot.nl/ebenvloed Varen & Manoeuvreren Een klein beetje basisinformatie over varen! Scan de QR-code voor meer informatie 76 BLOKHUTBOOT.NL/MAGAZINE
RkJQdWJsaXNoZXIy MjY1MDQ=